4 bijzondere dagen.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Dongen - WaarBenJij.nu 4 bijzondere dagen.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Dongen - WaarBenJij.nu

4 bijzondere dagen....

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Ja, daar word je stil van... Midden in het regenwoud, daar waar de tijd stil staat, daar waar je voledig tot rust komt. Leven in rust en stilte....

Het leven aan de rivier, waar de moeders iedere dag hun kleding en lakens wassen op een steen met wat zeep, waar je hoort schaterlachen van de spelende kinderen in het water, en kinderen met een stokje met draad en haak de grootste vissen eruit slepen, de bewoners nog in rieten hutjes leven en vrouwen hun hele dag indelen op het zorgen voor eten, waar de afwezigheid van mannen opmerkelijk is. Waar 's ochtends iedereen in 'bad' gaat in de rivier. Daar waar de vele padden en kikkers iedere avond hun maaltje komen halen onder een lampje, de bloedzuigende vleermuizen je om de oren vliegen, daar waar je nauwelijks een mug ziet, en waar je stil word van alle geluiden uit het bos. Het leven aan de rivier is bijzonder....

We hebben er een beetje van mogen proeven deze 4 dagen. En het heeft ons weer even op de plaats gezet in wat voor weelde wij leven, of moet ik zeggen 'overbodige luxe'... Want de mensen zijn met het beetje wat ze hebben toch ook heel gelukkig. En wat een samenwerking van het gezin! In het dorpje Jaw Jaw waren 3 vrouwen en vele kinderen van jong tot oud bezig met het maken van spijsolie uit vruchtvlees. En iedereen helpt mee. Van oma tot 1 jarige. Tijdens het druk geklets en schaterlachen wordt er toch olie gemaakt voor een half jaar + nog wat om te verkopen.

'Wie gelooft haastig zich niet', een uitspraak die meerdere malen en in vele situaties ten sprake kwam.

Ja, hoe deze mensen leven is heel bijzonder....

We hebben ontzettend genoten van alle dingen. Het basic slapen in een hutje waar de klamboe verplicht is, niet voor de muggen maar voor de vleermuizen. Het douchen en tanden poetsen met koud water uit de rivier. Het leven zonder stroom en internet (al was er iedere avond tussen 19:00 en 22:00 tòch stroom!). (Denk je maar in dat je in het pikkedonker met een olielampje moet gaan plassen, en die vleermuizen op de loer liggen.... Ja het hele huisje is open....) Het samen vissen met de kinderen, het genieten in de sula (stroomversnelling) met in je achterhoofd dat er wel degelijk piranha's, sidderalen, anaconda's en vele andere zeer gevaarlijke vissen zitten. (Onze gids, Doris, verteld dat het 'sweeti' - 'lieve' vissen zijn.... Yeah right....)
Het kaaiman spotten, laat in de avond, en jawel, we hebben ze gezien! Het in stilte zitten, kijken, genieten van het schitterende uitzicht! De vele boottochtjes die soms wel erg spannend zijn tussen de rotsen en sula's. De vele gesprekken die we hebben gehad. De offroad wandeling in het bos waar ik weer veel geneeskrachtige bomen en planten heb mogen leren herkennen. Het zien van vele apen, schildpadden, vlinders, boskonijnen, vogels en enge reuze mieren. Helaas weer geen jaguar of boa maar hè, je kan niet alles hebben

Genoten van de perfecte verzorging van het Isadou personeel. Iedere dag 3 maaltijden waarvan 2 warme. Heerlijke gerechten!

Alles was is 1 woord overweldigend....

Wat heeft God de natuur toch prachtig gemaakt! En wat ben ik blij dat wij daarvan mogen genieten!

Brassa - uit het rustige Isadou aan de boven Suriname rivier.

• 16 Februari 2016 - 12:45

Elize:

hey Hans en Es,

Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie t goed naar de zin hebben.
    Lijkt me heel spannend midden in t regenwoud.
    Nog een week....en dan is t alweer voorbij. Gaat waarschijnlijk veel te snel.
    geniet er nog lekker ff van de rust en elkaar!!